Nåd - Guds ovillkorliga kärlek

Hej :) Jag har kommit fram till att jag blir alldeless för slö av att ha sommarlov och aldrig tar tid att skriva ngt men nu ska jag göra det ;)

En vän sa till mig och de andra tjejerna som vi hängde med just då något i stil med att kärlek inte varar för evigt... Jag kommer inte ihåg exakt hur hon sa det men jag minns det så tydligt eftersom jag tänkte att jo, det finns en kärlek som aldrig tar slut, som håller för evigt - Guds kärlek. Jag tror jag minns det så mkt eftersom jag aldrig sa det till henne och ångrar det idag... Jag hade velat ge henne det hoppet, jag hade velat stå upp för vad jag tror, men jag gjorde inte det... Så nu tänker jag beskriva den kärleken här.

Det sättet som Gud älskar på är inte samma sätt som vi människor älskar på. Oftast gillar/älskar vi folk pga det de gör och hur dom är men det gör inte Gud... Det som mest påminner om Guds kärlek är kärleken mellan en förälder och dess barn eller ett riktigt litet barns kärlek - den kärleken är villkorslös men den är ändå inte likställd med Guds kärlek. För Gud älskar alla lika mkt... Då tänker många att "ok, så Han älskar alla lika mkt, då kan Han ju inte älska varje individ så särskilt mkt om Han delar upp sin kärlek på så många" men grejen är att Han älskar oss mer än vad vi någonsin skulle kunna älska ngn! Han plågades, blev skiven, föraktades och dog på ett kors för att Han älskar oss och, det här är viktigt så läs noga, OM HAN HADE VETAT ATT DU VAR DEN ENDA MÄNNISKAN NÅGONSIN SOM SKULLE TA EMOT HANS FÖRLÅTELSE GENOM VAD HAN GJORDE FÖR DIG SÅ SKULLE HAN ÄNDÅ HA GJORT DET UTAN ATT TVEKA! Så mkt älskar Han dig!



Det var en sak som tog lång tid för mig att fatta och en annan sak är det här: Du kan inte göra ngt för att få Honom att älska dig mer eller mindre och du kan inte låta bli att göra ngt för att få Honom att älska dig mer eller mindre. Han kommer aldrig sluta älska dig, oavsett hur långt bort du springer eller hur mkt dumt du gör och det spelar ingen roll hur "duktig" du är - Han kommer aldrig älska dig mer för det... Så du kan slappna av och vara trygg med att Han älskar dig "no matter what!" och börja göra saker eller sluta göra saker för att du vill göra ngt för Honom :)

Förstår du vad jag menar? Det handlar inte om krav utan om Hans kärlek och att du ger tillbaka det enda du kan ge - Dig själv (din kärlek, din tid, dina pengar, mm) <3 Inget är vackrare i Hans ögon :)

I Bibeln i Romarbrevet, kapitell 8 och verserna 38 och 39 står det så här:
"Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre."



Det här får avsluta det här blogginlägget men jag måste få förklara rubriken också ;) Det jag har skrivit om idag (Guds kärlek) är vad vi i kyrkan brukar kalla "nåd" så nu vet ni vad det innebär också om ni inte visste det innan ;)

KRAMAR! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0