Religion och håltimmar

Vår Psykologi A lärarinna är sjuk idag också så det blir ingen lektion... Just nu har jag religion men jag är redan klar med arbetet så jag läser om de abramitiska religionerna - Judendom, Kristendom och Islam. De är systerreligioner eftersom de alla kom från Abraham. Abraham fick nämligen två söner, Ismael och Isak, Ismael blev stamfader åt alla muslimer och Isak åt Judarna. Ifrån judarna kommer ju också kristendomen eftersom Jesus, som de kristna tror är Messias, var Jude. Jag visste redan ungefär allt jag läste eftersom jag är kristen och har växt upp med allt sånt härnt, jag är ju dessutom intresserad och suger åt mig så mkt kunskap jag kan ;)

Jag kom just att tänka på en ramsa jag fick lära mig av mina underbara ledare på konfirmationen, David och Tias, som lärde mig ordningen på nästan hela nya testamentet ;)

ROKOKOGALEFFILKOLTESSTESSTIMTIMTITFILEHEBRÉ

det betyder alltså: ROmarbrevet, KOrintierbrevet 1, KOrintierbrevet 2, GALatiebrevet, EFesiebrevet, brevet till FILliperbrevet, KOLloserbrevet, TESSalonikebrevet1, TESSalonikebrevet 2, TIMotiusbrevet 1, TIMotiusbrevet 2, TITus brev, brevet till FILEmon, HEBRÈerbrevet.

Japp, så är det med det ;)

Igår kväll hade vi cellgrupp i kyrkan. Vi har nya ungdomsledare nu i ett år - Maggi och Olof. Jag är helt otroligt taggad på att se vad dom hittar på, de är helt underbara och jag ser verkligen upp till dom! De har redan styrt upp cellgruppen på ett riktigt bra sätt, det fungerar som så att vi har fyra olika saker som vi gör. Så vecka 1 Umgås vi, vecka 2 har vi lovsång/förbön, vecka 3 har vi diskusition om t.ex. någons frågor eller ett youtube-klipp och till sist vecka 4 läser vi ett kapitel i en bok som vi sen pratar om :) Så igår hade vi lovsång o förbön, Olof spelade (han är så otroligt bra på det! Inte bara skicklig på gitarren utan så otroligt lyhörd o hängiven) och vi sjöng massa härliga låtar :) Vi bad för de som var sjuka och lite annat och hade en härlig stund. Innan dess hade vi ätit mina kladdkakor med grädde som inte var riktigt perfekta den här gången men som slank ner ändå ;)

Efter lovsången blev det en omgång "Ticket to ride" :D Jag och Sophie spelade inte men det gjorde, Petter, Maggi, Olivia, Olof och Victor ;) Vi tittade istället på och lekte lite med U :) U är alltså Victors katt, våran pastors dotter Esmeralda (2½ år) döpte henne :P Victor frågade vad hon skulle heta och E svarade "Aslan" för det heter hennes katt, men det kunde ju inte Victors katt också heta så Victor gav några förslag men E svarade bara "Nej, nej, nej" på alla förslag. Sån till slut frågade Victor "Jaha, men vad ska hon heta då?!" och efter att hon hade tänkt efter svarade E: "U!" och det fick det bli :P Och tro nu inte att E inte visste vad hon sa, några dagar senare så träffade hon sin yngre kusin som inte alls kan prata lika mkt och hon fick syn på Aslan genom förstret och utstötte ett "Uh!", då rättade E henne genast och sa: "Nej, det där är ju Aslan! U är Victors katt!" ;D Jag älskar barn! Och U har visat mig att katter inte heller är helt fel ;) SÅ söt och charmig :)

Det får avsluta dagens inlägg ;) Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0